Fritids

Välkommen till Vänge skolas fritidshem!

Fritidshemmet ska stimulera elevernas utveckling och lärande, erbjuda en meningsfull fritid samt främja allsidiga kontakter och social gemenskap.

Vår fritidsverksamhet är uppdelad på två avdelningar, Akvariet och Briggen. De är belägna i två olika hus och har därför tillgång till många olika rum.

Vi har en stor och fin skolgård med en varierande natur runt hörnet som inspirerar till lek. Vår fotbollsplan används flitigt under årets alla årstider. Från bollekar och andra lekar som kräver mer utrymme, till att på vintern förvandlas den till en härlig skridskoplan.

Våra mål

Alla fritidshem i Uppsala kommun jobbar utifrån sex prioriterade arbetsområden, med utgångspunkt från läroplanen och Skolverkets allmänna råd.

De sex arbetsområdena är: självkännedom, trygghet, ansvarstagande, respekt, delaktighet och framtidstro.

Utifrån dessa sex punkter har vi på Vänge skola en lokal handlingsplan för fritids. Vi utvärderar vår verksamhet varje år, bland annat utifrån vår lokala handlingsplan och en enkät som barnen får svara på.

Vårt fritidshem har för närvarande 183 barn inskrivna och är öppet  måndag - fredag  06.30 - 17.30.

Telefonnummer Akvariet: 072-709 76 88

Telefonnummer Briggen: 072-709 76 90

Skola24 fritidshem - Manual för vårdnadshavare      (DOCX, 14 KB)

FÖLJ OSS PÅ INSTAGRAM

På fritids erbjuder vi många olika aktiviteter för barnen. Vi pysslar, målar, bygger, pärlar, leker ute, dansar, skapar film och musik, går på utflykter till skogen, skridskoåkning med mera.

Några av våra aktiviteter
- Lekoteket – Vårt leksaksförråd ute, där barnen hämtar ut och ansvarar för en leksak och sedan lämnar tillbaka.

- Fritidsgympa – erbjuds årskurs och avdelningsvis olika dagar

- Läxläsning – måndagar, tisdagar samt onsdagar kan barnen välja att göra sina läxor på fritids med en vuxen

- Miniorer – Ett samarbete mellan skolan och kyrkan. En grupp barn som träffas och fikar och gör olika pyssel i kyrkans lokaler. (Intresseanmälan hos kyrkan)

- Kören – Ett samarbete mellan skolan och kyrkan. En grupp barn går till kyrkan och sjunger. (Intresseanmälan hos kyrkan)